Peter Malm jr (1800–1868)

Affärsförbindelser byggde på tillit som kunde leda över i vänskap. Firman Daniel Sutthoff & C:o i Stockholm hade 1822 beviljat affärsvännen Pehr Malm en kredit som han inte förmådde sköta. Eftersom också räntorna lämnats obetalda tog firman kontakt med sonen Peter Malm jr som i ett svarsbrev framhöll hur hans far med framgång arbetade på att eliminera följderna av de ”många och stora olyckor” som drabbat honom. Peter, som redan tidigare hjälpt sin far ekonomiskt, sände pengar som avbetalning på skulden men vägrade att gå i borgen för honom när firma Sutthoff föreslog att han skulle göra det. Konkursen kunde trots allt inte undvikas. Pehr Malm dog i början av år 1827. Barnen lyckades ur faderns konkursbo få ut en del av sitt arv efter sin mor. Sonen Peter köpte 1827 fädernegården på offentlig auktion.
Fartyg på alla hav
Peter Malm gick från första början in för fraktfart som handelshusets främsta aktivitet. Malmska handelshusets fartyg plöjde under hans ledning snart sagt alla världshav mellan hamnar på olika kontinenter och lastade med utöver de stora bulkvarorna stenkol, trävaror eller spannmål (år 1838 anlöpte briggen Charlottehamnen i Odessa som det första av många fartyg i den Malmska flottan) kolonialvaror såsom kaffe, salpeter och guano samt mycket annat (styckegods). En del emigranter korsade också Altanten på Malmska kölar. Barkskeppet Alcyon gick av stapeln 1858 med ett namn hämtat ur den grekiska mytologin och med Peter Malms son Otto som dopförrättare. Skeppet lämnade på sin jungfrutur hemhamnen Jakobstad lastat med tjära och sågat virke och seglade till Marseille. Här lyckades kaptenen Anders Johan Nyman förhandla sig till en frakt av bomull från Smyrna till New York. Skeppet tvingades vänta inte mindre än 45 dagar på lämplig vind för att ta sig ut ur Medelhavet genom Gibraltar sund. Resan över Atlanten tog 102 dagar. I New York lastades fartyget med pipstäv(er), som används för att tillverka trätunnor, med destination Cette (nuv. Sète) vid den franska Medelhavskusten. Härifrån gick Alcyon till Marseille där man lastade styckegods för en seglats till Liverpool. Med ny last ombord bestående av salt och bomull seglade fartyget vidare mot Kronstadt och sedan hem i barlast till Jakobstad. Resan tog inalles två år. Alcyon gick under i samma höststorm 1861 på Nordsjön som den Malmska fregatten Peter Herman. Besättningen som kunde räddas bärgade en del av fartyget och lasten som såldes för 334 pund. Det skall jämföras med att fartyg och last, som bägge var oförsäkrade, värderades till minst 5 000 pund. Peter Malm menade därför om affären ”att vi gå som sparven från axet”, alltså med synnerligen magert resultat. Som ung redare försäkrade han ofta sina fartyg men i och med att hans förmögenhet växte och handelshusets fartyg ökade i antal blev han allt mer benägen att ta risken att något av dem gick förlorat utan att vara försäkrat.

Barken Rapid